Å flytte er slitsomt. Det vet jeg. Eskene står stablet, logistikken er kaotisk, og så er det den der flyttevasken. Mange av oss har vært der – stått i en tom leilighet klokka elleve kvelden før nøklene skal leveres, lurt på om det virkelig er nødvendig å vaske innsiden av kjøleskapet. Svaret? Ja, det er det faktisk.
I Oslo, hvor leiemarkedet er presset og depositumene ofte er på fem-seks måneders husleie, står det mye på spill. En dårlig utført flyttevask kan fort koste deg tusenlapper. Men hva er egentlig kravet? Hvor grundig må du være? Og når lønner det seg å bare ringe et vaskefirma?
La oss ta det fra toppen.
Her blir det fort uenighet. Utleier mener det ikke er rent nok. Du mener du har gjort en solid jobb. Hvem har rett?
Heldigvis er det lovverk som regulerer dette. Husleieloven § 10-2 slår fast at boligen skal tilbakeleveres i samme stand som ved overtakelse – minus det som kalles “normal elde og slitasje”. Det betyr at du ikke kan holdes ansvarlig for at parkett har blitt litt slitt eller at veggene har mistet litt av glanset. Men smuss, støv og skitt? Det er ditt ansvar.
I praksis betyr dette at boligen må være så ren at neste leietaker kan flytte rett inn. Ikke bare “ganske ren” eller “rent nok for meg”. Vi snakker om en grundighet som går langt utover den ukentlige lørdagsvasken.
Det finnes riktignok ingen offisiell norsk standard for hva en flyttevask skal inneholde. Men Eiendomsmeglerforbundet og bransjen for øvrig har etablert en slags uformell standard. Og den er ganske omfattende.
Jeg har sett mange forsøk på flyttevask opp gjennom årene. Noen er imponerende. Andre… vel, la oss si at de ikke ville bestått en befaring. Her er hva du faktisk må gjøre:
Start med taket. Ja, taket. Spindelvev og støv samler seg der, og det er ofte det første utleier ser etter. Deretter:
– Vask vegger grundig. Fjern alle flekker, merker og fingeravtrykk.
– Rengjør karmer, lister og dører. Ikke glem dørhåndtakene – de blir ofte glemte.
– Vask alle vinduer, både inn- og utvendig.
– Tøm og vask alle skap og skuffer. Både inni og utenpå.
– Vask gulvet ordentlig. Ikke bare moppe – skrubb der det trengs.
– Rengjør lysbrytere, stikkontakter og panelovner.
Dette er ofte det mest tidkrevende rommet. Komfyren må skinne. Stekeovnen må være helt ren – inkludert plater, rister og glasset i døren. Kjøkkenviften? Både filter og hette må vaskes.
Kjøleskap og fryser må avfrostes og vaskes grundig. Mange glemmer toppen av kjøleskapet, men der samler det seg ofte et tykt lag med støv og fett. Oppvaskmaskinen må også rengjøres, inkludert filteret.
Her er det null toleranse for skitt. Toalettet må være krystallrent. Dusjkabinettet eller badekaret må være uten såperester og kalk. Vasken må skinne.
Ikke glem slukene – de må tømmes og vaskes. Fliser og fuger må være rene. Speil og glassflater må pusses. Og alle skap og hyller må vaskes.
Har du balkong eller terrasse? De må også feies og vaskes. Bod eller garasje? Tøm dem helt og fei grundig.
La meg være ærlig: En profesjonell flyttevask er ikke billig. For en leilighet på rundt 50 kvadratmeter må du regne med å betale mellom 4.000 og 7.000 kroner. Kanskje mer hvis boligen er i dårlig stand.
Men før du skvetter over prisen, tenk på alternativet. Hvis du gjør jobben selv og utleier ikke er fornøyd, kan du miste deler av depositumet. Og det kan fort bli dyrere enn å betale for en profesjonell jobb fra starten av.
Når du henter inn tilbud, sørg for å få en fastpris. Ikke en timepris som kan løpe fra deg. Og sjekk at tilbudet inkluderer fornøydgaranti. Det betyr at firmaet kommer tilbake og fikser eventuelle mangler uten ekstra kostnad.
Hos oss i Veldigrent.no er fornøydgaranti standard. Vi vet hva som kreves, og vi vet at du trenger trygghet i en travel flytteprosess.
Jeg skjønner at mange tenker: “Dette klarer jeg selv.” Og ja, det er fullt mulig. Men det tar tid. Mye tid. En grundig flyttevask av en 50-60 kvadratmeter leilighet tar gjerne 6-8 timer. Kanskje mer hvis du ikke har gjort det før.
Her er fordelene med å sette bort jobben:
**Du slipper å bruke en hel dag (eller to) på å skrubbe.** Flytting er stressende nok som det er. Å kunne fokusere på andre ting mens profesjonelle tar seg av vasken er gull verdt.
**Du får et garantert resultat.** Vi vet nøyaktig hva som kreves. Vi har utstyret. Vi har erfaringen. Og vi har sett alle typer befaringer.
**Du unngår konflikter.** Med en profesjonell jobb og fornøydgaranti er sjansen for at utleier reklamerer minimal.
**Du sikrer depositumet.** Det er den beste forsikringen du kan få.
**Hvor lang tid tar en flyttevask?**
Som sagt, regn med 6-8 timer for en normalt vedlikeholdt leilighet på 50-60 kvm. Har du ikke vasket på en stund, kan det ta lengre tid. Profesjonelle team jobber raskere fordi de er flere og har rutine.
**Må jeg virkelig vaske veggene?**
Ja. Men det betyr ikke at du må skrubbe hver eneste centimeter. Fokuser på å fjerne flekker, merker og synlig smuss. En mikrofibermopp som er tørr eller lett fuktig fungerer fint. Unngå å bruke for mye vann – det kan gi skjolder.
**Hva skjer hvis utleier ikke er fornøyd?**
Utleier må reklamere innen rimelig tid. Hvis du har brukt et byrå med fornøydgaranti, ordner de opp. Har du vasket selv, må du enten vaske på nytt eller risikere at utleier trekker fra depositumet for å dekke kostnadene ved å leie inn hjelp.
Konklusjon
En flyttevask i Oslo er ikke noe du bare kan “kjøre gjennom”. Det kreves grundighet, tålmodighet og ofte en god del tid. Men med riktig forberedelse og en solid sjekkliste er det absolutt mulig å gjøre jobben selv.
Samtidig er det ingen skam i å innse at dette kanskje ikke er den beste bruken av tiden din. Spesielt ikke når det står tusenvis av kroner i depositum på spill. Hvis du vil ha trygghet og et garantert resultat, ta kontakt med oss i Veldigrent.no. Vi gir deg et uforpliktende tilbud og sørger for at utvasken blir godkjent første gang.
We use cookies to improve the user experience on our website and to personalize advertisements. By continuing to use this website, you consent to our use of cookies. Reject all
We take your privacy seriously and have implemented the necessary technical and organizational security measures to protect your personal data. In this privacy statement, we will inform you about how we collect, use, store, and protect your personal data when you visit our website. You can find our organization number and contact information on our contact page or by searching for the domain you are now visiting at Norid.no or whois.com, and further search for the org. number at brreg.no.
We use cookies to improve the user experience, analyze traffic, and personalize advertising. Some cookies are necessary for the website to function, while others are used for analytics and marketing.
The first time you visit the website, we ask for your consent to the use of non-essential cookies. You can change your cookie settings at any time via the cookie button, which is permanently located in the bottom left corner.
We collect and store information that you provide us through our contact form, including your name, email address, and other contact information. Additionally, we use Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit, and Facebook Pixel to improve our website, analyze traffic, and understand the effect of advertising on the Facebook platform. We may also use social media and other platforms for marketing, which can result in the collection of your information. We do not share your personal information with third parties or use them in other systems unless it is described here, or you have approved sharing by submitting a form. An example is an email service where you have previously agreed to receive emails or have voluntarily signed up for a newsletter.
We use services from Google to track and measure the traffic on our website, which means that Google can access your personal information. You can read about how Google handles your privacy here.
We use your personal data to respond to requests you send via our contact form, to improve the user experience on our website, and to perform analysis to improve our website. Your data may be stored as long as it is appropriate unless you request deletion. The information is stored on the servers of our providers. You can contact us to find out which provider we use.
We have implemented the necessary technical and organizational security measures to protect your personal data against unauthorized access, alteration, disclosure, or destruction. Beyond our internal procedures, our providers also have their security measures, which you can find out by contacting us.
You have the right to:
You can read more about your rights on the Data Protection Authority’s website.